
Mint arról korábban beszámoltunk, július elsejétől folytatódott a Huszár Mátyás rakpart felújítása Szegeden, az idei munkálatok során szennyvízcsatorna építés, a meglévő vízhálózat rekonstrukciója, valamint régészeti feltárások zajlanak. A feltárások részeként elsőként a szegedi vár északi fala bukkant elő, a vízibástyánál pedig a keleti, illetve a déli várfal csatlakozása a rondellával lett megfigyelhető. Mint Molnár Csilla ásatásvezető régésztől megtudtuk, a munkálatok rendkívül szép eredményeket hoztak a szelvényekről, a feltárások hamarosan befejeződnek a helyszínen. Mint Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester kiemelte, túljutott a felén a rakpart felújításának idei üteme, amit a jövő évi nagy rekonstrukció miatt hozott előre az önkormányzat. ,,A szennyvíz csatorna egy jól látszódó árok nyomvonalán épült ki, a vízhálózat a járda vonalában. Utóbbi nem teljes kiásással, hanem egy csőbehúzásos technikával, emiatt bizonyos térközönként gödrök megfigyelhetőek, így szakszerűen tudtak hozzáférni a szakemberek. A közművek helyreállítása mellett fontos volt, hogy a rekonstrukció során feltárásra kerüljenek az egykori szegedi vár maradványai is” – tudtuk meg Nagy Sándortól. Szintén hozzátette, a lezárások során hídfelújítási munkálatok is történtek a Belvárosi híd déli feljárójánál, illetve az Árvízi Emlékműnél. A régészeti munkálatok során két szelvény feltárása lett kijelölve: az északi várfal, valamint a déli fal és a rondella csatlakozása. A hétfő délelőtti sajtótájékoztatón Molnár Csilla ásatásvezető régész kiemelte, régészszakmai és vártörténeti szempontból szép eredmények születtek. ,,Érdekes írott forrásokat tudtunk megerősíteni, az északi várfal esetében sikerült megfigyelnünk egy 1686-os aláaknázásnak a következményeit. Ekkor az osztrák hadsereg felvonult, hogy visszafoglalják a törököktől a szegedi várat. A robbantásról csupán egy térképi ábrázolás maradt meg, a jelentésekben az aláaknázás pontos ténye már nem szerepelt. A feltárási adatok alapján viszont biztos megtörtént, nagyon rossz állapotban, több hosszanti irányú falrepedéssel került elő, az eredeti helyéről is kicsúszott maga a várfal. Szintén tudomást szereztünk arról, hogy az osztrákok valamelyest helyreállították, saját korabeli téglákból építették vissza, emellett egy lezárását is elkészítették a falnak. Sajnos arról, hogy az eredeti középkori falak hol futnak most nem szereztünk tudomást, de így is hatalmas eredményeket sikerült elérni a szelvények feltárásával” – fogalmazott Molnár Csilla. A rondella esetében is szép eredményekről számolhatott be Molnár Csilla hétfőn délelőtt a helyszínről. ,,A Tiszával párhuzamosan futó keleti fallal kapcsolatban voltak olyan információink, hogy 1692-ben a folyóba dőlt, sikerült ennek egy nyomát is megfigyelni” – mesélt az ásatásvezető régész. Emellett kiemelte, hogy szépen látható a rondella, illetve a keleti vár csatlakozása. ,,Néhány méterrel tőle egy különálló faldarabot találtunk, amely vélhetően a Tiszába dőlés következtében mozdult el. Szintén érdekesség a déli várfal és a rondella csatlakozása, előbbiről kiderült, hogy egy eltérő, gerendavázas technikával épült” – fogalmazott Molnár Csilla. Mint megtudtuk, a héten befejeződnek a régészeti feltárások, az északi várfalnál már elkezdődtek a helyreállítási munkálatok. A rakpart rekonstrukciójának 2025-ös szakasza július elsején kezdődött, a felújítás idején a rakpartot lezárták az átmenő forgalom elöl. Az útszakaszra két irányból behajthatnak az autósok, a rekonstrukciót nem érintő területeken pedig a parkolókat is lehet használni. A munkálatok idén a tervek szerint augusztus 19-ig tartanak.