A BYD hosszú távra tervez Európával, és a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad - közölte a BYD Hungary az MTI-vel szerdán.
A tájékoztatás szerint az ütemtervnek megfelelően, az év végén tervezik megkezdni a gyártást, hamarosan Európában gyártanak autókat Európa számára. A szegedi gyár tervezett kapacitása sem változott: 300 ezer darabos éves csúcskapacitással számolnak. Emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgoznak, hogy tovább erősítsék a helyi ellátási láncukat - írták. Sajtóhírekre reagálva Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében közölte: az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit. Emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében - 224 tárgyalási forduló után - döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel első európai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezdődött az építkezés. A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, és a BYD jelenlétéből helyi beszállítók is profitálnak. A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat - ami marketingszakemberektől hr-specialistákon át adatelemzőkig legalább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehetőséget a fővárosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttműködésben. A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró értékű projekt célja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehetővé teszi a járművek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós időben gyűjtött adatok elemzése alapján. A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumenű, 141 millió euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul. A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta működő komáromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak. A 2003-ban alapított BYD Auto a BYD multinacionális csúcstechnológiai vállalat autóipari leányvállalata, az első autógyártó, amely az elektromos átállás jegyében a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását leállította, és 9 egymást követő évben a tölthető személygépkocsi (NEV) eladások élén állt Kínában. Fotó: MTI/Archív
Vádat emeltek egy makói férfival szemben, aki tavaly tavasszal belépett az ukrán hadseregbe, és ott teljesített szolgálatot - tájékoztatta a Csongrád-Csanád Vármegyei Főügyészség szóvivője szerdán az MTI-t.
Saághy Flóra közölte, a férfit szövetséges fegyveres erőn kívüli, fegyveres összeütközésben résztvevő szervezetbe belépéssel elkövetett tiltott toborzás bűntettével vádolják. A férfi tavaly tavasszal elhatározta, hogy önként csatlakozik az ukrán hadsereghez, hogy az orosz csapatok elleni harcokban részt vegyen. A vádirat szerint 2024 áprilisában Ukrajnába utazott, ahol pár napos kiképzését követően szolgálatba állt egy fegyveres összeütközésekben, valamint felderítő és harci feladatok végrehajtásában részt vevő zászlóaljban. A főügyészség vádiratában indítványozta, hogy az eljárást folytassák le a vádlott távollétében, és vele szemben börtönbüntetést szabjanak ki. Az ismeretlen helyen tartózkodó férfi bűnösségéről a Szegedi Törvényszék fog dönteni - tudatta az ügyész. Fotó: Illusztráció
A Szatymazi Repülőtér bekötőútja mellett gyulladt ki az avar, illetve a tarló kedd délután.
A tűzesethez a szegedi hivatásos, illetve a sándorfalvi és balástyai önkéntes tűzoltókat riasztották, a helyszínre vízszállító jármű is érkezett Szegedről. A tűzoltók fél 6 körül teljesen megfékezték a lángokat. A tűz mintegy 4 hektárt érintett, ahol jellemzően tarló, illetve körbálák égtek.
Az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit - közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében sajtóhírekre reagálva.
Joó István a közösségi oldalán közölt sajtónyilatkozatában sajtóhírekre reagálva fake news-nak nevezte, hogy a BYD elhalasztja a szegedi gyár elindítását, és a magyarországi helyett a törökországi üzemben futtatja fel a termelést. Tájékoztatása szerint a BYD központja kedden meger ős ítette, hogy továbbra is teljes g őzzel haladnak a munk álatok Szegeden. A befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felel ős korm ánybiztos emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében - 224 tárgyalási forduló után - döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel els ő eur ópai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezd őd ött az építkezés. A beruházásnak köszönhet ően t öbb ezer magas hozzáadott érték ű munkahely j ön létre, és a BYD jelenlétéb ől helyi besz állítók is profitálnak. A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat - ami marketingszakemberekt ől hr-specialist ákon át adatelemz őkig legal ább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehet ős éget a f őv árosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttm űk ödésben. A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró érték ű projekt c élja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehet őv é teszi a járm űvek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós id őben gyűjt ött adatok elemzése alapján. A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumen ű, 141 milli ó euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járm űvek teljes ítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul. A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta m űk öd ő kom áromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak. Fotó: MTI/Archív
A Szatymazi Repülőtér bekötőútja mellett gyulladt ki az avar, illetve a tarló kedd délután.
A tűzesethez a szegedi hivatásos, illetve a sándorfalvi és balástyai önkéntes tűzoltókat riasztották, a helyszínre vízszállító jármű is érkezett Szegedről.
Kigyulladt a tarló valamint körbálák is égtek Szatymaz és Szeged között.
A lángok körülbelül négy hektárnyi területet érintettek. A tüzet a szegedi hivatásos valamint a sándorfalvai és balástyai önkéntes tűzoltók oltották el.
A Huszár Mátyás rakparton folyó feltárás eredményeként teljes egészében látható az egykori szegedi vár - a köznyelvben vízi bástyának vagy rondellának hívott - saroktornya - közölte Molnár Csilla ásatásvezető kedden a helyszínen.
A régész elmondta, a feltárás során a bástya Tiszába nyúló fele mellett előkerült a torony másik fele, így a járókelők is láthatják a rondella teljes ívét. Megtalálták a déli várfal csatlakozását és a keleti fal maradványait is. Ez utóbbiról a korabeli leírások mellett csak a rakparton egykor folyó munkálatok során készült archív fotó állt rendelkezésre, így a kutatók számára is kérdés volt, hogy a bástya és a keleti fal egy időben épült-e. A fal és a bástya csatlakozása alapján most úgy tűnik, a vár két részét egy időben emelték - tudatta az ásatásvezető. Valósnak tűnik az az 1692-ből származó leírás is, hogy a keleti fal egy része "nagy robajjal a Tiszába dőlt", mivel a bástyától nem olyan távol erre utaló maradványokat találtak - tette hozzá. A régész kifejtette, a feltárás során pontos adatokat gyűjtenek arról, milyen lehetett egykor a saroktorony, ezek alapján lehetővé válik a rekonstrukció megtervezése. A maradványok azt mutatják, a rondella függőleges fala - feltehetően a stabilitás érdekében - alul szoknyaszerűen kiszélesedik, majd újra függőlegesen fut lefelé. Az ásatásvezető bízik abban, hogy a feltárás során előkerülnek olyan leletek, amelyek lehetővé teszik az építés idejének pontos meghatározását. Eddig elsősorban középkori cseréptöredékeket, padlótéglák maradványait, illetve cseréppipák töredékeit találták meg a 19. századból. Nagy Sándor (Szeged Jövője) városfejlesztési alpolgármester elmondta, a régészeti feltárás a szegedi rakpart több ütemben megvalósuló, a környezetet zöldebbé tevő, a városi hőszigethatást csökkentő felújításának része. A fejlesztést a jelenleg jelentős gépjármű forgalmat lebonyolító és részben parkolóként is használt rakparton úgy ütemezik, hogy minél kisebb közlekedési problémát okozzon, ezért idén nyárra előrehozták a régészeti és közműépítési munkálatokat. Ez utóbbi során a közművek cseréje történik meg 330 méteres szakaszon a Belvárosi híd és a Belvedere palota között - tudatta az alpolgármester, hozzátéve: az idei munkálatok 150 millió forintos költségét az önkormányzat saját költségvetéséből biztosítja. A Dunát, a Marost, a Tiszát és a Körösöket elsőként feltérképező vízépítő mérnök, geodéta, Huszár Mátyás nevét viselő rakparton a munkálatok a tervek szerint augusztus 19-ig tartanak.
A közműcég közleménye szerint 2025. július 29. és augusztus 10. aknafedlapok tervezett cseréjére kerül sor a Dorozsmai úton, a Dorozsmai út 13-17. (Möbelix áruház) és a Kollégiumi út közötti szakaszon.
A vízmű közleménye szerint a cserék ideje alatt az érintett fedlapok körbekerítésére és így az arra haladó forgalom korlátozására lesz szükség. Adott esetben útszűkületre és sebességkorlátozásra is fel kell készülniük az autósoknak, ezért a közlekedőktől fokozott figyelmet kérnek. A munkálatokat a Szegedi Vízmű Zrt. megbízásából alvállalkozó végzi, a munkálatok a tervek szerint augusztus 10-re fejeződnek be, majd ezután visszaállhat a megszokott forgalmi rend.
A kerékpáros- és lovasturizmust segítő beruházások indulnak uniós támogatással Csongrád-Csanád vármegyében - ismertette Csáki Béla, a vármegyei közgyűlés alelnöke hétfőn Szegeden.
A politikus a konzorciumi megállapodás aláírása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón elmondta, a vármegyében 3 milliárd forint európai uniós támogatásból valósíthatók meg aktív turisztikai fejlesztések. A projektek során fejlesztik a kerékpáros- és a lovas-, illetve a Maroson és a Tiszán a vízi turizmust kiszolgáló infrastruktúrát. A tervek szerint 2027 végére befejeződő projektek közül az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpáros túraútvonalhoz és a lovas turizmushoz kapcsolódó fejlesztéseket megvalósító konzorcium vezetője a mórahalmi önkormányzat - tudatta az alelnök. Nógrádi Zoltán (Fidesz-KDNP) mórahalmi polgármester közölte, 500 millió forintból az EuroVelo 13 kerékpárút mentén 14 helyszínen alakítanak ki pihenőpontokat mosdóval, vizesblokkal, kerékpártárolóval, esetenként kerékpáros-szervizponttal, e-bike töltési lehetőséggel. Az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpáros túraútvonal az észak-norvégiai Kirkenestől a bulgáriai Rezovóig, a Fekete-tenger partjáig tart, magyar szakasza a Fertő tótól Tiszaszigetig fut, érintve a szomszédos országokat is. A kerékpárút Ásotthalomnál ér Csongrád-Csanád vármegyében magyar területre, itt a határátkelőhely közvetlen közelében épül pihenőhely. A túraútvonal 54 kilométeres megyei szakaszán a pihenőhelyek mellett szervizpontokat is kialakítanak, illetve végig táblákkal segítik a túrázók tájékozódását. Szegeden olyan, sok látogatót vonzó helyszíneken alakítanak ki pihenőhelyeket, mint az egyetemi füvészkert, a vadaspark, az alsóvárosi ferences templom és az Újszegedi liget. A túraútvonal Tiszaszigetnél tér vissza Vajdaságba, a községben Magyarország legmélyebb pontjánál épül pihenőhely. A vármegyében Mórahalomtól Hódmezővásárhelyig "patkó alakban" alakítanak ki lovastúra-hálózatot, amely elérhetővé teszi a térség legkiemelkedőbb turisztikai nevezetességeit. A 666 millió forintos projekt során a túraútvonalak kijelölése mellett hat megállópont készül 12 ló elhelyezésére alkalmas lóbeállóval, szociális helyiségekkel és vízvételi lehetőséggel - tájékoztatott a polgármester.
Egy Daewoo Tico ütközött össze egy helyijáratos Volánbusszal hétfő kora délután, nem sokkal 14 óra után.
A balesetben a személyautó bal oldala alaposan összetört, míg a busz eleje csak kisebb mértékben károsodott. A helyszínre egy mentőt is riasztottak. A Tisza Lajos körút érintett szakaszán félpályás útzár van érvényben, torlódás várható.
Portálunk információja szerint két társaság tagjai szólalkoztak össze a Moszkvai körúton, úgy tudjuk, hogy tettlegességre is sor került.
Portálunknak egy szemtanú elmondta, hogy több embert is a falhoz állítottak a rendőrök vasárnap este 8 óra körül a Moszkvai körúton, nem messze a Kálvária sugárúti kereszteződéstől. A rendőri intézkedés tényét a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság portálunknak megerősítette, többet azonban nem közöltek.
Portálunk információja szerint szombaton bukkant fel először a Belvérosi híd újszegedi hídfőjénél az a Peugeot személyautó, amely még hétfő délelőtt is az átkelőn árválkodott.
Volt aki azt hitte, hogy a rendőrség méri ilyen trükkös módon a közlekedőket, de meg kell nyugtassunk mindenkit, a kisteherautóban nincsen traffipax. Az autó sofőrje vélhetőleg pont a hídon robbant le a járművel és félretolta a Peugeotot, majd egyelőre úgy tűnik, hogy sorsára hagyta, hiszen az elszállítása is költséges. A jármű jelenleg nem képez forgalmi akadályt, de az iskolai időszakban, reggelente biztosan gondot okozna. Egyébként a hétvégén egy Audi személyautó is lerobbant a Belvárosi híd Szeged felé tartó oldalán, de azt gyorsan elvitték a helyszínről.
Az OKF közleménye szerint kigyulladt egy fémszerkezetű tároló a Rengey utcában Szegeden vasárnap éjszaka.
Az é p í tm é nyben szersz á mok é s egy é b berendez é sek kaptak l á ngra. A t űzesethez a szegedi hivat á sos t űzolt ó kat riasztott á k, akik k é t v í zsug á rral f é kezt é k meg a l á ngokat. A l á nglovagok a t á rol ó ban egy acetil é n- é s egy oxig é npalackot is tal á ltak, mindkett ő megs é r ü lt a t űzben, ez é rt addig h űtötték , am í g meg é rkezett a helysz í nre a Terrorelh á r í t á si K ö zpont mesterl ö v é sze, aki kil őtte a palackokat.
Kigyulladt egy fémszerkezetű tároló Szegeden, a Rengey utcában.
Az építményben szerszámok és egyéb berendezések égtek. A szegedi hivatásos tűzoltók két vízsugárral eloltották a lángokat. A helyiségben egy acetilén- és egy oxigénpalackot is találtak, mindkettő megsérült, a tűzoltók hűtötték azokat, míg meg nem érkezett a Terrorelhárítási Központ mesterlövésze.
Idén immár huszadik alkalommal rendezték meg a Nándorfehérvári Emléknapot a Mátyás téren.
Tekintse meg a helyszínen készített fotógalériánkat is! Tal á n m é g soha nem gy űlt ö ssze annyi ember a n á ndorfeh é rv á ri f é nyes gy őzelem alkalm á b ó l megrendezett programsorozatra, mint id é n. T ö bb sz á z feln őtt é s gyermek n é zte a v é gig a rendk í v ü l sz í nes programokat, amelyek k ö z ö tt solym á sz é s k ö z é pkori fegyver- é s hadibemutat ó is volt. A rendezv é ny rendszeres l á togat ó i m á r j ó l ismerik a r é sztvev őket, a Szent Longinus K ö z é pkori Hagyom á ny őrző Egyes ü let é s az Oroszl á nsz í v Lovagrend harcosait, akik 2025-ben is kitettek maguk é rt é s h ősiesen v í vtak p á rbajt a rekken ő hős é g ellen é re. Az eml é knapot a n ándorfehérvári diadal 550. évfordulóján, 2006-ban a szegedi ferences rendház alsóvárosi kultúrházának munkatársai azzal a szándékkal hívták életre a Hunyadi János török fölött aratott gy őzelm ére emlékez ő rendezv ényt, hogy a nemzeti gyásznapok mellett a világraszóló magyar gy őzelmek előtt is m éltóképpen tisztelegjenek. Mint ismert, a Hunyadi J á nos á ltal által vezetett keresztény magyar seregek 1456. július 22-én mértek megsemmisít ő veres éget II. Mehmed török szultán hadaira. A legnagyobb sikernek id é n is a kardforgat ó k ö r ü lhettek, akik izgalmas viadalokon kereszt ü l mutatt á k be azt, hogy hogyan k ü zdhetett a kor katonája. Szerkeszt ős é g ü nk az Oroszl á nsz í v Lovagrend k ö z é pkori fegyver- é s hadibemutat ó j á t ö r ö k í thette meg. A lovagrend tagjai a p á rbajokat k ö vet ően elősz ö r a botpuska m űk ö d é s é t mutatt á k be a k ö z ö ns é gnek, akik azt is megtudhatt á k, hogy egykoron hatsz ö g alak ú volt a fegyver cs ö ve. A legnagyobb hanghat á st az á gy ú k biztos í tott á k, amelyb ől kettőt is magukkal hoztak a lovagrend tagjai. youtube.com/watch?v=cPUua9q8mnc A n é z ősereg egy 4 cs ö v ű seregbont ó , valamint egy kiskerek ú á gy ú t n é zhetett, illetve ink á bb hallgathatott meg m űk ö d é s k ö zben. A korabeli á gy ú k m űk ö d é se jelent ős hanghat á ssal j á rt. A programokat t űzshow é s t űzp á rbaj z á rta.
Idén is két nap jutott a kamion sofőröknek, hogy kipihenjék a fáradalmakat és egy kicsit kiszakadjanak a fülke magányából.
Tekintse meg a XXXV. Nemzetközi Kamionos és Motoros Találkozón készített fotógalériánkat is! P é nteken vette kezdet é t a XXXV. Nemzetk özi Kamionos és Motoros Találkozó , amelynek a legl á tv á nyosabb bet é tprogramja, minden bizonnyal a felvonul á s volt, amelyen mint szerkeszt ős é g ü nk megtudta, id é n "csak" 120 kamionos vett r é szt, hiszen a szervez ők ennyi j á rm űre kaptak enged é lyt. A Szikin t ö bb tucat kamionos v á rta, hogy csatlakozni tudjon a menethez, de erre id é n nem volt lehet ős é g ü k, ez azonban nem t ö rte le a kimarad ó sof őr ö k kedv é t. Az utak kir á lyai a szok á sukhoz h í ven tettek egy k ö rt Szeged utc á in, majd visszat é rtek a f őhadisz á ll á sra, azaz a Sziks ó sf ü rd ő Strand é s Kemping ter ü let é re. A menethez az id é n m é g a Bison Transport vezet ője is csatlakozott, aki egyenesen Kanad á b ó l é rkezett a napf é ny v á ros á ba. A beharangozott ú tvonalon ö sszesen t ö bb sz á z ember k ö vette a kamionok é s motorok felvonul á s á t. Id é n a k é tkerek űek jelent ősen kisebb sz á mban k é pviseltett é k magukat, de a Szikin is csak elv é tve lehetett l á tni motorokat. youtube.com/watch?v=KDRH93wwkbo Kamionb ó l term é szetesen nem volt hi á ny, volt t ö bbek k ö z ö tt Renault, Mercedes, MAN, DAF é s Scania is. Ut ó bbi t í pusb ó l j ó n é h á ny gy ö ny ö r űen meg é p í tett p é ld á nnyal lehetett tal á lkozni. A neh é z gazdas á gi helyzetre tekintettel a szervez ők pr ó b á lt á k a bel é p őjegyek á r á t is alacsonyan tartani, amennyire lehetett. A kor á bbi é vekhez m é rten, ha telth á z nem is, de szinte teljesen megtelt a Sziki f ü ves ter ü lete kamionokkal. A sof őr ö ket a vet é lked ők mellett k ü l ö nb ö z ő versenyek v á rt á k, a b á trabbak megm é rethett é k magukat p é ld á ul k ö t é l é s kamionh ú z ó , blokkdob ó é s Szkander versenyben is. S őt, a szervezők a kamionok sz é ps é g é t is d í jazt ák, a szombati napot koncert é s disco z á rta. Mint Á goston Attila szervez őtől megtudtuk, j ö v őre is megtartj á k a rendezv é nyt. Mi titkon rem é lj ü k, hogy egyszer, a kor á bban a Husz á r M á ty á s rakparton rendezett gyorsul á si verseny is visszat é rhet.
Két arany- és két ezüstérmet szereztek magyar diákok a Bonnban megrendezett, szombaton zárult Európai Lány Informatikai Diákolimpián (EGOI), az egyhetes eseményen hatvan országból mintegy 230 diák mérte össze tudását - tájékoztatta az esemény kommunikációjával foglalkozó cég vasárnap az MTI-t.
A nemzetközi megmérettetésen aranyérmet kapott Keresztély Zsófia, a budapesti Szent István Gimnázium diákja, valamint Horváth Dóra, a Gy őri SZC Baksa K álmán Két Tanítási Nyelv ű Gimn ázium diákja, míg ezüstérmet szerzett Baran Júlia, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója és Varga Vivien, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákja - olvasható a tájékoztatóban. A magyar diákolimpikonok a Neumann Társaság tehetséggondozási programjának keretében készültek fel az EGOI 2025-re, az ELTE Informatikai Kara közrem űk ödésben, a Nemzeti Tehetség Program - 1823 támogatásával, a csapatvezet ők Erdősn é Németh Ágnes és Tóth Tekla voltak. A tájékoztatóban idézték Erd ősn é Németh Ágnest, a Neumann Társaság tehetséggondozási szakosztályának elnökét, aki - egyebek mellett - annak a reményének adott hangot, hogy "az idei siker hozzájárul majd ahhoz, hogy több n ő v álasszon pályát az informatikai területen, és visszaszoruljon az a téves sztereotípia, miszerint az informatika férfias szakma". A bonni megmérettetésen az Egyesült Államoktól Ausztráliáig a világ 53 országának diákjai személyesen vettek részt, további hét ország (köztük Malajzia és Algéria) diákolimpikonjai pedig online kapcsolódtak be a versenybe - áll a közleményben.
Olyan, a skizofrénia kialakulásának molekuláris alapjait vizsgáló kutatás indult a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban, amely segítheti a betegek személyre szabott kezelését - tájékoztatta a Magyar Kutatási Hálózathoz (HUN-REN) tartozó intézmény az MTI-t.
A közlemény szerint a skizofrénia az idegrendszer fejl őd ése során kialakuló betegség, amely hátterében genetikai és környezeti tényez ők egy üttese áll. A kórfolyamat mögött álló biológiai mechanizmusok feltárása azonban még mindig nem teljes. A vér-agy gát az agy és a vérkeringés közötti dinamikus határfelület, amelynek jó m űk ödése alapvet ő fontoss ágú az agyon belüli egyensúly fenntartásához. A vér-agy gát károsodása mérgez ő anyagok és immunsejtek nagyobb mérték ű bejut ását eredményezi az agyba. Ez a károsodás számos idegrendszeri betegséggel, köztük a skizofréniával is kapcsolatban áll. A terhesség alatt fellép ő fertőz ések miatti anyai immunaktiváció, valamint a serdül őkori kannabisz-haszn álat mind fokozott kockázati tényez ők ént szerepelnek a betegség kialakulásában. A NKFIH 50 millió forintos támogatásával indult B3phrenia-projekt célja, hogy megvizsgálja a skizofrénia kockázati tényez őinek hat ásait a vér-agy gátra, valamint a skizofréniára való hajlamot vagy ellenálló képességet kiváltó tényez őket. A kutat ás során vizsgálják a biológiai nemekre jellemz ő molekul áris változásokat, és azt, hogy a vér-agy gát miként alkalmazkodik a kockázati tényez őkh öz. Komplex állatmodellek és skizofréniás betegekb ől sz ármazó őssejtek felhaszn álásával a kutatók célja a kannabisz, a biológiai nemek és a vér-agy gát m űk ödése és szerkezeti változásai közötti összetett kapcsolatok feltárása. Az új ismeretek nagymértékben el őseg ítik a skizofréniával szembeni ellenálló-képesség és a skizofréniára való hajlam jobb megértését. A projektet több kutatási területen jártas, jól képzett, orvosbiológiával foglalkozó kutatókból álló csapat vezeti, akik élvonalbeli módszereket alkalmaznak. Az egyéni biológiai különbségek megismerése, és a betegek biológiai jellemz ők alapj án történ ő kisebb csoportokba t örtén ő oszt ályozása hozzájárul a személyre szabott kezelési stratégiák megtervezéséhez - áll a közleményben.
A nemzetek hazájukat nem ajándékba kapják - jelentette ki Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter Szegeden, a 20. Nándorfehérvári Emléknapok megnyitóján szombaton.
Bóka János felidézte, a legenda szerint a Nándorfehérvárt ostromló nagy török ágyúk hangja tiszta és csendes id őben Szegedig is elhallatszott. Nem tudni, hogy a szegediek val óban hallották-e az ágyúdörgést, de az biztos, hogy hallani vélték, mert pontosan tudták, mi fenyeget és mi forog kockán. A szegediek - akik er őn fel ül kivették részüket a haza védelméb ől - pontosan tudt ák, hogy ha Nándorfehérvár elesik, akkor Szeged és vele a Tisza és a Maros szöglete is török uralom alá kerül - hangsúlyozta a politikus. A miniszter szavai szerint a diadalnak mindig sok gazdája van, de nem túlzás azt állítani, hogy a nándorfehérvári gy őzelem a szegediek győzelme is volt. B óka János hangsúlyozta, Magyarország Európa bástyája volt akkor, ahogyan most is az. Magyarország Európát és az európai kereszténységet védte akkor, ahogyan védi ma is. Magyarország és a magyarok akkor is azért küzdöttek, hogy megmaradjanak és megmaradhassanak annak, akik. "Akkor sem voltunk egyedül: voltak barátaink, támogatóink és harcostársaink. De már akkor is csak magunkra számíthattunk és csak magunkban bízhattunk, és már akkor is voltak közöttünk olyanok, akik a hatalomért vagy a vagyonért idegen urak h űb éresei lettek" - mondta a politikus. Bóka János kifejtette, a Kárpát-medence története a velünk él ő p élda: "nem magától értet ődő, hogy vagyunk, és nem magától értet ődő, hogy lesz ünk holnap is régi és új birodalmak gyilkos szorításában és fojtó ölelésében". Hozzátette: "az sem magától értet ődő, hogy unok áink is emlékezni fognak Hunyadi Jánosra és a nándorfehérvári diadalra, hogy számukra is jelent még valamit Kapisztrán János lángoló hite vagy a déli harangszó". A Nándorfehérvári Emléknapokat a török felett aratott diadal 550. évfordulója alkalmából szervezték meg 2006-ban a szegedi ferences rendház alsóvárosi kultúrházának munkatársai. Azzal a szándékkal hívták életre a Hunyadi János gy őzelm ére emlékez ő rendezv ényt, hogy a sajnos nagyszámú nemzeti gyásznapjaink mellett a világraszóló gy őzelmeink előtt is m éltóképpen tisztelegjenek. A Kapisztrán Szent János vezetésével dél felé vonuló keresztesek 1456 nyarán megálltak a szegedi ferences rendház mellett, a mai Mátyás téren, így a Nándorfehérvári Emléknapok, a helyszíne révén közvetlen kapcsolatot teremt a történelmi eseménnyel. A Hunyadi János vezetett keresztény magyar seregek 1456. július 22-én mértek megsemmisít ő veres éget II. Mehmed török szultán hadaira. A napot 2011-ben az Országgy űl és a nándorfehérvári diadal emléknapjává nyilvánította.
Megint az ittas járművezetők vannak a rendőrség célkeresztjében, a szondázás helyszíne ezúttal a Budapesti körút Szegeden.
A rendőrség nem csak a kábítószer kereskedelemmel és fogyasztással szemben hirdetett kíméletlen harcot, hanem az ittas járművezetőkkel szemben is. Szegeden például több esetben is előfordult, hogy a Belvárosi hídon szondáztattak a rend őrei. Szombat délelőtt új helyszínen, ezúttal a Budapesti körút elején szondáztatnak az egyenruhások. A Csillag tér felé közlekedő autósokat szisztematikusan megállítják, a sofőröknek pedig fújniuk kell. Annak sincs menekvése, aki a Szilleri sor felé fordulna, hiszen az egyenruhások ott is jelen vannak. Az egyenruhások a környéken élők biztonsága érdekében igazoltatnak is. A rendőrségi akció negyed 11-kor véget ért. A szondáztatás egyébként véleményünk szerint nagyon is helyes, hiszen ittasan soha senki ne üljön volán mögé.
207 oldal összesen. A régebbi tartalmakhoz használja a keresőt!