Csaknem hétezer hallgatót vettek fel az idei központi felvételi eljárásban a Szegedi Tudományegyetemre (SZTE) - közölte az intézmény oktatási igazgatója szerdán az MTI-vel.
Szakál Péter, a szegedi Pont Ott Partin elmondta, az SZTE-re 8395-en jelentkeztek els ő helyen és 6913 új hallgatót vettek fel. Alapképzésen 4449-en, mesterképzésen 1232-en, osztatlan képzésen 1022-en, fels őoktat ási szakképzésen pedig 210-en kezdik meg tanulmányaikat. Közülük állami ösztöndíjas képzésen 5692, önköltséges finanszírozási formában 1221 új hallgató tanul majd – sorolta a szakember. Hozz átette: az SZTE a felvételi eredmények alapján 200 önköltséges hallgató számára az állami ösztöndíjjal megegyez ő t ámogatást nyújt, így ennyivel kevesebb hallgatónak kell önköltséget fizetnie. Szegeden 6732, Hódmez őv ásárhelyen 171, Békéscsabán tíz hallgató kezdi meg tanulmányait - tudatta az igazgató. A képzési formák közül változatlanul a nappali képzések a legnépszer űbbek, id én 4947 új hallgató tanul majd így, míg levelez ő és távoktatásos képzéseken 1966 a felvett hallgatók száma, ami azt jelenti, hogy sokan szeretnének munka mellett diplomát szerezni – mondta a szakember. N övekedett az Állam- és Jogtudományi Karra és a bölcsészképzésekre felvett hallgatók száma, népszer űek az SZTE pedag ógusképzései és növekedett az egészségügyi területen tanulmányaikat megkezd ők sz áma is, részben az új szülészn ő szak elindul ásának köszönhet ően – tudatta az igazgat ó. A soron következ ő p ótfelvételi, a szakirányú képzések és a külföldi hallgatók folyamatban lév ő felv ételi eljárásának lezárását követ ően v árhatóan több mint 9 ezer új diák kezdheti meg tanulmányait szeptemberében az SZTE-n. Az egyetem hallgatói létszáma így 25 és 26 ezer között alakul majd – k özölte Szakál Péter. Az igazgató kifejtette, a jelentkez ők nagyon tudatosan tervezt ék meg a felvételi stratégiájukat. Több mint 60 ezren használták az egyetem pontkalkulátorát, 764 felvételiz ő pedig – r észben ez alapján – m ódosított a jelentkezési sorrenden. Az SZTE-n a középiskolás diákok egyetemi beilleszkedését és kés őbbi szakmai fejlőd ését szolgálják a Start és Start+ ösztöndíj-programok, ezekre szeptember 8-ig jelentkezhetnek a hallgatók. Emellett a pedagógusképzésekre felvettek számára hirdette meg az SZTE és a Gál Ferenc Egyetem a Zirzen Janka-programot, amely teljes tanulmányuk alatt segítséget nyújt számukra – tudatta az igazgat ó. A felvetteknek az SZTE mint az ország egyik legzöldebb egyeteme, nem küld papír alapú értesítést, a diákok e-mailben kapnak információkat a tanulmányok megkezdéséhez szükséges tudnivalókról, és az intézmény a http://u-szeged.hu/felvettek oldalán keresztül is tájékoztatja új hallgatóit - írták. Az SZTE – j úlius 30. és augusztus 7. között - pótfelvételit hirdet azok számára, akik nem jelentkeztek az idei általános fels őoktat ási felvételi eljárás során, vagy jelentkeztek, de nem nyertek felvételt egyetlen fels őoktat ási intézménybe sem. Az ezzel kapcsolatos, részletes információk az SZTE Pótfelvételi oldalon lesznek elérhet ők – mondta a szakember.
A BYD hosszú távra tervez Európával, és a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad - közölte a BYD Hungary az MTI-vel szerdán.
A tájékoztatás szerint az ütemtervnek megfelelően, az év végén tervezik megkezdni a gyártást, hamarosan Európában gyártanak autókat Európa számára. A szegedi gyár tervezett kapacitása sem változott: 300 ezer darabos éves csúcskapacitással számolnak. Emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgoznak, hogy tovább erősítsék a helyi ellátási láncukat - írták. Sajtóhírekre reagálva Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében közölte: az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit. Emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében - 224 tárgyalási forduló után - döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel első európai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezdődött az építkezés. A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, és a BYD jelenlétéből helyi beszállítók is profitálnak. A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat - ami marketingszakemberektől hr-specialistákon át adatelemzőkig legalább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehetőséget a fővárosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttműködésben. A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró értékű projekt célja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehetővé teszi a járművek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós időben gyűjtött adatok elemzése alapján. A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumenű, 141 millió euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul. A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta működő komáromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak. A 2003-ban alapított BYD Auto a BYD multinacionális csúcstechnológiai vállalat autóipari leányvállalata, az első autógyártó, amely az elektromos átállás jegyében a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását leállította, és 9 egymást követő évben a tölthető személygépkocsi (NEV) eladások élén állt Kínában. Fotó: MTI/Archív
Vádat emeltek egy makói férfival szemben, aki tavaly tavasszal belépett az ukrán hadseregbe, és ott teljesített szolgálatot - tájékoztatta a Csongrád-Csanád Vármegyei Főügyészség szóvivője szerdán az MTI-t.
Saághy Flóra közölte, a férfit szövetséges fegyveres erőn kívüli, fegyveres összeütközésben résztvevő szervezetbe belépéssel elkövetett tiltott toborzás bűntettével vádolják. A férfi tavaly tavasszal elhatározta, hogy önként csatlakozik az ukrán hadsereghez, hogy az orosz csapatok elleni harcokban részt vegyen. A vádirat szerint 2024 áprilisában Ukrajnába utazott, ahol pár napos kiképzését követően szolgálatba állt egy fegyveres összeütközésekben, valamint felderítő és harci feladatok végrehajtásában részt vevő zászlóaljban. A főügyészség vádiratában indítványozta, hogy az eljárást folytassák le a vádlott távollétében, és vele szemben börtönbüntetést szabjanak ki. Az ismeretlen helyen tartózkodó férfi bűnösségéről a Szegedi Törvényszék fog dönteni - tudatta az ügyész. Fotó: Illusztráció
A Szatymazi Repülőtér bekötőútja mellett gyulladt ki az avar, illetve a tarló kedd délután.
A tűzesethez a szegedi hivatásos, illetve a sándorfalvi és balástyai önkéntes tűzoltókat riasztották, a helyszínre vízszállító jármű is érkezett Szegedről. A tűzoltók fél 6 körül teljesen megfékezték a lángokat. A tűz mintegy 4 hektárt érintett, ahol jellemzően tarló, illetve körbálák égtek.
Az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit - közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében sajtóhírekre reagálva.
Joó István a közösségi oldalán közölt sajtónyilatkozatában sajtóhírekre reagálva fake news-nak nevezte, hogy a BYD elhalasztja a szegedi gyár elindítását, és a magyarországi helyett a törökországi üzemben futtatja fel a termelést. Tájékoztatása szerint a BYD központja kedden meger ős ítette, hogy továbbra is teljes g őzzel haladnak a munk álatok Szegeden. A befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felel ős korm ánybiztos emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében - 224 tárgyalási forduló után - döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel els ő eur ópai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezd őd ött az építkezés. A beruházásnak köszönhet ően t öbb ezer magas hozzáadott érték ű munkahely j ön létre, és a BYD jelenlétéb ől helyi besz állítók is profitálnak. A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat - ami marketingszakemberekt ől hr-specialist ákon át adatelemz őkig legal ább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehet ős éget a f őv árosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttm űk ödésben. A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró érték ű projekt c élja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehet őv é teszi a járm űvek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós id őben gyűjt ött adatok elemzése alapján. A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumen ű, 141 milli ó euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járm űvek teljes ítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul. A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta m űk öd ő kom áromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak. Fotó: MTI/Archív
A Szatymazi Repülőtér bekötőútja mellett gyulladt ki az avar, illetve a tarló kedd délután.
A tűzesethez a szegedi hivatásos, illetve a sándorfalvi és balástyai önkéntes tűzoltókat riasztották, a helyszínre vízszállító jármű is érkezett Szegedről.
Kigyulladt a tarló valamint körbálák is égtek Szatymaz és Szeged között.
A lángok körülbelül négy hektárnyi területet érintettek. A tüzet a szegedi hivatásos valamint a sándorfalvai és balástyai önkéntes tűzoltók oltották el.
A Huszár Mátyás rakparton folyó feltárás eredményeként teljes egészében látható az egykori szegedi vár - a köznyelvben vízi bástyának vagy rondellának hívott - saroktornya - közölte Molnár Csilla ásatásvezető kedden a helyszínen.
A régész elmondta, a feltárás során a bástya Tiszába nyúló fele mellett előkerült a torony másik fele, így a járókelők is láthatják a rondella teljes ívét. Megtalálták a déli várfal csatlakozását és a keleti fal maradványait is. Ez utóbbiról a korabeli leírások mellett csak a rakparton egykor folyó munkálatok során készült archív fotó állt rendelkezésre, így a kutatók számára is kérdés volt, hogy a bástya és a keleti fal egy időben épült-e. A fal és a bástya csatlakozása alapján most úgy tűnik, a vár két részét egy időben emelték - tudatta az ásatásvezető. Valósnak tűnik az az 1692-ből származó leírás is, hogy a keleti fal egy része "nagy robajjal a Tiszába dőlt", mivel a bástyától nem olyan távol erre utaló maradványokat találtak - tette hozzá. A régész kifejtette, a feltárás során pontos adatokat gyűjtenek arról, milyen lehetett egykor a saroktorony, ezek alapján lehetővé válik a rekonstrukció megtervezése. A maradványok azt mutatják, a rondella függőleges fala - feltehetően a stabilitás érdekében - alul szoknyaszerűen kiszélesedik, majd újra függőlegesen fut lefelé. Az ásatásvezető bízik abban, hogy a feltárás során előkerülnek olyan leletek, amelyek lehetővé teszik az építés idejének pontos meghatározását. Eddig elsősorban középkori cseréptöredékeket, padlótéglák maradványait, illetve cseréppipák töredékeit találták meg a 19. századból. Nagy Sándor (Szeged Jövője) városfejlesztési alpolgármester elmondta, a régészeti feltárás a szegedi rakpart több ütemben megvalósuló, a környezetet zöldebbé tevő, a városi hőszigethatást csökkentő felújításának része. A fejlesztést a jelenleg jelentős gépjármű forgalmat lebonyolító és részben parkolóként is használt rakparton úgy ütemezik, hogy minél kisebb közlekedési problémát okozzon, ezért idén nyárra előrehozták a régészeti és közműépítési munkálatokat. Ez utóbbi során a közművek cseréje történik meg 330 méteres szakaszon a Belvárosi híd és a Belvedere palota között - tudatta az alpolgármester, hozzátéve: az idei munkálatok 150 millió forintos költségét az önkormányzat saját költségvetéséből biztosítja. A Dunát, a Marost, a Tiszát és a Körösöket elsőként feltérképező vízépítő mérnök, geodéta, Huszár Mátyás nevét viselő rakparton a munkálatok a tervek szerint augusztus 19-ig tartanak.
A közműcég közleménye szerint 2025. július 29. és augusztus 10. aknafedlapok tervezett cseréjére kerül sor a Dorozsmai úton, a Dorozsmai út 13-17. (Möbelix áruház) és a Kollégiumi út közötti szakaszon.
A vízmű közleménye szerint a cserék ideje alatt az érintett fedlapok körbekerítésére és így az arra haladó forgalom korlátozására lesz szükség. Adott esetben útszűkületre és sebességkorlátozásra is fel kell készülniük az autósoknak, ezért a közlekedőktől fokozott figyelmet kérnek. A munkálatokat a Szegedi Vízmű Zrt. megbízásából alvállalkozó végzi, a munkálatok a tervek szerint augusztus 10-re fejeződnek be, majd ezután visszaállhat a megszokott forgalmi rend.
A kerékpáros- és lovasturizmust segítő beruházások indulnak uniós támogatással Csongrád-Csanád vármegyében - ismertette Csáki Béla, a vármegyei közgyűlés alelnöke hétfőn Szegeden.
A politikus a konzorciumi megállapodás aláírása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón elmondta, a vármegyében 3 milliárd forint európai uniós támogatásból valósíthatók meg aktív turisztikai fejlesztések. A projektek során fejlesztik a kerékpáros- és a lovas-, illetve a Maroson és a Tiszán a vízi turizmust kiszolgáló infrastruktúrát. A tervek szerint 2027 végére befejeződő projektek közül az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpáros túraútvonalhoz és a lovas turizmushoz kapcsolódó fejlesztéseket megvalósító konzorcium vezetője a mórahalmi önkormányzat - tudatta az alelnök. Nógrádi Zoltán (Fidesz-KDNP) mórahalmi polgármester közölte, 500 millió forintból az EuroVelo 13 kerékpárút mentén 14 helyszínen alakítanak ki pihenőpontokat mosdóval, vizesblokkal, kerékpártárolóval, esetenként kerékpáros-szervizponttal, e-bike töltési lehetőséggel. Az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpáros túraútvonal az észak-norvégiai Kirkenestől a bulgáriai Rezovóig, a Fekete-tenger partjáig tart, magyar szakasza a Fertő tótól Tiszaszigetig fut, érintve a szomszédos országokat is. A kerékpárút Ásotthalomnál ér Csongrád-Csanád vármegyében magyar területre, itt a határátkelőhely közvetlen közelében épül pihenőhely. A túraútvonal 54 kilométeres megyei szakaszán a pihenőhelyek mellett szervizpontokat is kialakítanak, illetve végig táblákkal segítik a túrázók tájékozódását. Szegeden olyan, sok látogatót vonzó helyszíneken alakítanak ki pihenőhelyeket, mint az egyetemi füvészkert, a vadaspark, az alsóvárosi ferences templom és az Újszegedi liget. A túraútvonal Tiszaszigetnél tér vissza Vajdaságba, a községben Magyarország legmélyebb pontjánál épül pihenőhely. A vármegyében Mórahalomtól Hódmezővásárhelyig "patkó alakban" alakítanak ki lovastúra-hálózatot, amely elérhetővé teszi a térség legkiemelkedőbb turisztikai nevezetességeit. A 666 millió forintos projekt során a túraútvonalak kijelölése mellett hat megállópont készül 12 ló elhelyezésére alkalmas lóbeállóval, szociális helyiségekkel és vízvételi lehetőséggel - tájékoztatott a polgármester.
Egy Daewoo Tico ütközött össze egy helyijáratos Volánbusszal hétfő kora délután, nem sokkal 14 óra után.
A balesetben a személyautó bal oldala alaposan összetört, míg a busz eleje csak kisebb mértékben károsodott. A helyszínre egy mentőt is riasztottak. A Tisza Lajos körút érintett szakaszán félpályás útzár van érvényben, torlódás várható.
Portálunk információja szerint két társaság tagjai szólalkoztak össze a Moszkvai körúton, úgy tudjuk, hogy tettlegességre is sor került.
Portálunknak egy szemtanú elmondta, hogy több embert is a falhoz állítottak a rendőrök vasárnap este 8 óra körül a Moszkvai körúton, nem messze a Kálvária sugárúti kereszteződéstől. A rendőri intézkedés tényét a Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság portálunknak megerősítette, többet azonban nem közöltek.
Portálunk információja szerint szombaton bukkant fel először a Belvérosi híd újszegedi hídfőjénél az a Peugeot személyautó, amely még hétfő délelőtt is az átkelőn árválkodott.
Volt aki azt hitte, hogy a rendőrség méri ilyen trükkös módon a közlekedőket, de meg kell nyugtassunk mindenkit, a kisteherautóban nincsen traffipax. Az autó sofőrje vélhetőleg pont a hídon robbant le a járművel és félretolta a Peugeotot, majd egyelőre úgy tűnik, hogy sorsára hagyta, hiszen az elszállítása is költséges. A jármű jelenleg nem képez forgalmi akadályt, de az iskolai időszakban, reggelente biztosan gondot okozna. Egyébként a hétvégén egy Audi személyautó is lerobbant a Belvárosi híd Szeged felé tartó oldalán, de azt gyorsan elvitték a helyszínről.
Az OKF közleménye szerint kigyulladt egy fémszerkezetű tároló a Rengey utcában Szegeden vasárnap éjszaka.
Az é p í tm é nyben szersz á mok é s egy é b berendez é sek kaptak l á ngra. A t űzesethez a szegedi hivat á sos t űzolt ó kat riasztott á k, akik k é t v í zsug á rral f é kezt é k meg a l á ngokat. A l á nglovagok a t á rol ó ban egy acetil é n- é s egy oxig é npalackot is tal á ltak, mindkett ő megs é r ü lt a t űzben, ez é rt addig h űtötték , am í g meg é rkezett a helysz í nre a Terrorelh á r í t á si K ö zpont mesterl ö v é sze, aki kil őtte a palackokat.
Kigyulladt egy fémszerkezetű tároló Szegeden, a Rengey utcában.
Az építményben szerszámok és egyéb berendezések égtek. A szegedi hivatásos tűzoltók két vízsugárral eloltották a lángokat. A helyiségben egy acetilén- és egy oxigénpalackot is találtak, mindkettő megsérült, a tűzoltók hűtötték azokat, míg meg nem érkezett a Terrorelhárítási Központ mesterlövésze.
Idén immár huszadik alkalommal rendezték meg a Nándorfehérvári Emléknapot a Mátyás téren.
Tekintse meg a helyszínen készített fotógalériánkat is! Tal á n m é g soha nem gy űlt ö ssze annyi ember a n á ndorfeh é rv á ri f é nyes gy őzelem alkalm á b ó l megrendezett programsorozatra, mint id é n. T ö bb sz á z feln őtt é s gyermek n é zte a v é gig a rendk í v ü l sz í nes programokat, amelyek k ö z ö tt solym á sz é s k ö z é pkori fegyver- é s hadibemutat ó is volt. A rendezv é ny rendszeres l á togat ó i m á r j ó l ismerik a r é sztvev őket, a Szent Longinus K ö z é pkori Hagyom á ny őrző Egyes ü let é s az Oroszl á nsz í v Lovagrend harcosait, akik 2025-ben is kitettek maguk é rt é s h ősiesen v í vtak p á rbajt a rekken ő hős é g ellen é re. Az eml é knapot a n ándorfehérvári diadal 550. évfordulóján, 2006-ban a szegedi ferences rendház alsóvárosi kultúrházának munkatársai azzal a szándékkal hívták életre a Hunyadi János török fölött aratott gy őzelm ére emlékez ő rendezv ényt, hogy a nemzeti gyásznapok mellett a világraszóló magyar gy őzelmek előtt is m éltóképpen tisztelegjenek. Mint ismert, a Hunyadi J á nos á ltal által vezetett keresztény magyar seregek 1456. július 22-én mértek megsemmisít ő veres éget II. Mehmed török szultán hadaira. A legnagyobb sikernek id é n is a kardforgat ó k ö r ü lhettek, akik izgalmas viadalokon kereszt ü l mutatt á k be azt, hogy hogyan k ü zdhetett a kor katonája. Szerkeszt ős é g ü nk az Oroszl á nsz í v Lovagrend k ö z é pkori fegyver- é s hadibemutat ó j á t ö r ö k í thette meg. A lovagrend tagjai a p á rbajokat k ö vet ően elősz ö r a botpuska m űk ö d é s é t mutatt á k be a k ö z ö ns é gnek, akik azt is megtudhatt á k, hogy egykoron hatsz ö g alak ú volt a fegyver cs ö ve. A legnagyobb hanghat á st az á gy ú k biztos í tott á k, amelyb ől kettőt is magukkal hoztak a lovagrend tagjai. youtube.com/watch?v=cPUua9q8mnc A n é z ősereg egy 4 cs ö v ű seregbont ó , valamint egy kiskerek ú á gy ú t n é zhetett, illetve ink á bb hallgathatott meg m űk ö d é s k ö zben. A korabeli á gy ú k m űk ö d é se jelent ős hanghat á ssal j á rt. A programokat t űzshow é s t űzp á rbaj z á rta.
Idén is két nap jutott a kamion sofőröknek, hogy kipihenjék a fáradalmakat és egy kicsit kiszakadjanak a fülke magányából.
Tekintse meg a XXXV. Nemzetközi Kamionos és Motoros Találkozón készített fotógalériánkat is! P é nteken vette kezdet é t a XXXV. Nemzetk özi Kamionos és Motoros Találkozó , amelynek a legl á tv á nyosabb bet é tprogramja, minden bizonnyal a felvonul á s volt, amelyen mint szerkeszt ős é g ü nk megtudta, id é n "csak" 120 kamionos vett r é szt, hiszen a szervez ők ennyi j á rm űre kaptak enged é lyt. A Szikin t ö bb tucat kamionos v á rta, hogy csatlakozni tudjon a menethez, de erre id é n nem volt lehet ős é g ü k, ez azonban nem t ö rte le a kimarad ó sof őr ö k kedv é t. Az utak kir á lyai a szok á sukhoz h í ven tettek egy k ö rt Szeged utc á in, majd visszat é rtek a f őhadisz á ll á sra, azaz a Sziks ó sf ü rd ő Strand é s Kemping ter ü let é re. A menethez az id é n m é g a Bison Transport vezet ője is csatlakozott, aki egyenesen Kanad á b ó l é rkezett a napf é ny v á ros á ba. A beharangozott ú tvonalon ö sszesen t ö bb sz á z ember k ö vette a kamionok é s motorok felvonul á s á t. Id é n a k é tkerek űek jelent ősen kisebb sz á mban k é pviseltett é k magukat, de a Szikin is csak elv é tve lehetett l á tni motorokat. youtube.com/watch?v=KDRH93wwkbo Kamionb ó l term é szetesen nem volt hi á ny, volt t ö bbek k ö z ö tt Renault, Mercedes, MAN, DAF é s Scania is. Ut ó bbi t í pusb ó l j ó n é h á ny gy ö ny ö r űen meg é p í tett p é ld á nnyal lehetett tal á lkozni. A neh é z gazdas á gi helyzetre tekintettel a szervez ők pr ó b á lt á k a bel é p őjegyek á r á t is alacsonyan tartani, amennyire lehetett. A kor á bbi é vekhez m é rten, ha telth á z nem is, de szinte teljesen megtelt a Sziki f ü ves ter ü lete kamionokkal. A sof őr ö ket a vet é lked ők mellett k ü l ö nb ö z ő versenyek v á rt á k, a b á trabbak megm é rethett é k magukat p é ld á ul k ö t é l é s kamionh ú z ó , blokkdob ó é s Szkander versenyben is. S őt, a szervezők a kamionok sz é ps é g é t is d í jazt ák, a szombati napot koncert é s disco z á rta. Mint Á goston Attila szervez őtől megtudtuk, j ö v őre is megtartj á k a rendezv é nyt. Mi titkon rem é lj ü k, hogy egyszer, a kor á bban a Husz á r M á ty á s rakparton rendezett gyorsul á si verseny is visszat é rhet.
Két arany- és két ezüstérmet szereztek magyar diákok a Bonnban megrendezett, szombaton zárult Európai Lány Informatikai Diákolimpián (EGOI), az egyhetes eseményen hatvan országból mintegy 230 diák mérte össze tudását - tájékoztatta az esemény kommunikációjával foglalkozó cég vasárnap az MTI-t.
A nemzetközi megmérettetésen aranyérmet kapott Keresztély Zsófia, a budapesti Szent István Gimnázium diákja, valamint Horváth Dóra, a Gy őri SZC Baksa K álmán Két Tanítási Nyelv ű Gimn ázium diákja, míg ezüstérmet szerzett Baran Júlia, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója és Varga Vivien, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium diákja - olvasható a tájékoztatóban. A magyar diákolimpikonok a Neumann Társaság tehetséggondozási programjának keretében készültek fel az EGOI 2025-re, az ELTE Informatikai Kara közrem űk ödésben, a Nemzeti Tehetség Program - 1823 támogatásával, a csapatvezet ők Erdősn é Németh Ágnes és Tóth Tekla voltak. A tájékoztatóban idézték Erd ősn é Németh Ágnest, a Neumann Társaság tehetséggondozási szakosztályának elnökét, aki - egyebek mellett - annak a reményének adott hangot, hogy "az idei siker hozzájárul majd ahhoz, hogy több n ő v álasszon pályát az informatikai területen, és visszaszoruljon az a téves sztereotípia, miszerint az informatika férfias szakma". A bonni megmérettetésen az Egyesült Államoktól Ausztráliáig a világ 53 országának diákjai személyesen vettek részt, további hét ország (köztük Malajzia és Algéria) diákolimpikonjai pedig online kapcsolódtak be a versenybe - áll a közleményben.
Olyan, a skizofrénia kialakulásának molekuláris alapjait vizsgáló kutatás indult a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban, amely segítheti a betegek személyre szabott kezelését - tájékoztatta a Magyar Kutatási Hálózathoz (HUN-REN) tartozó intézmény az MTI-t.
A közlemény szerint a skizofrénia az idegrendszer fejl őd ése során kialakuló betegség, amely hátterében genetikai és környezeti tényez ők egy üttese áll. A kórfolyamat mögött álló biológiai mechanizmusok feltárása azonban még mindig nem teljes. A vér-agy gát az agy és a vérkeringés közötti dinamikus határfelület, amelynek jó m űk ödése alapvet ő fontoss ágú az agyon belüli egyensúly fenntartásához. A vér-agy gát károsodása mérgez ő anyagok és immunsejtek nagyobb mérték ű bejut ását eredményezi az agyba. Ez a károsodás számos idegrendszeri betegséggel, köztük a skizofréniával is kapcsolatban áll. A terhesség alatt fellép ő fertőz ések miatti anyai immunaktiváció, valamint a serdül őkori kannabisz-haszn álat mind fokozott kockázati tényez ők ént szerepelnek a betegség kialakulásában. A NKFIH 50 millió forintos támogatásával indult B3phrenia-projekt célja, hogy megvizsgálja a skizofrénia kockázati tényez őinek hat ásait a vér-agy gátra, valamint a skizofréniára való hajlamot vagy ellenálló képességet kiváltó tényez őket. A kutat ás során vizsgálják a biológiai nemekre jellemz ő molekul áris változásokat, és azt, hogy a vér-agy gát miként alkalmazkodik a kockázati tényez őkh öz. Komplex állatmodellek és skizofréniás betegekb ől sz ármazó őssejtek felhaszn álásával a kutatók célja a kannabisz, a biológiai nemek és a vér-agy gát m űk ödése és szerkezeti változásai közötti összetett kapcsolatok feltárása. Az új ismeretek nagymértékben el őseg ítik a skizofréniával szembeni ellenálló-képesség és a skizofréniára való hajlam jobb megértését. A projektet több kutatási területen jártas, jól képzett, orvosbiológiával foglalkozó kutatókból álló csapat vezeti, akik élvonalbeli módszereket alkalmaznak. Az egyéni biológiai különbségek megismerése, és a betegek biológiai jellemz ők alapj án történ ő kisebb csoportokba t örtén ő oszt ályozása hozzájárul a személyre szabott kezelési stratégiák megtervezéséhez - áll a közleményben.
A nemzetek hazájukat nem ajándékba kapják - jelentette ki Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter Szegeden, a 20. Nándorfehérvári Emléknapok megnyitóján szombaton.
Bóka János felidézte, a legenda szerint a Nándorfehérvárt ostromló nagy török ágyúk hangja tiszta és csendes id őben Szegedig is elhallatszott. Nem tudni, hogy a szegediek val óban hallották-e az ágyúdörgést, de az biztos, hogy hallani vélték, mert pontosan tudták, mi fenyeget és mi forog kockán. A szegediek - akik er őn fel ül kivették részüket a haza védelméb ől - pontosan tudt ák, hogy ha Nándorfehérvár elesik, akkor Szeged és vele a Tisza és a Maros szöglete is török uralom alá kerül - hangsúlyozta a politikus. A miniszter szavai szerint a diadalnak mindig sok gazdája van, de nem túlzás azt állítani, hogy a nándorfehérvári gy őzelem a szegediek győzelme is volt. B óka János hangsúlyozta, Magyarország Európa bástyája volt akkor, ahogyan most is az. Magyarország Európát és az európai kereszténységet védte akkor, ahogyan védi ma is. Magyarország és a magyarok akkor is azért küzdöttek, hogy megmaradjanak és megmaradhassanak annak, akik. "Akkor sem voltunk egyedül: voltak barátaink, támogatóink és harcostársaink. De már akkor is csak magunkra számíthattunk és csak magunkban bízhattunk, és már akkor is voltak közöttünk olyanok, akik a hatalomért vagy a vagyonért idegen urak h űb éresei lettek" - mondta a politikus. Bóka János kifejtette, a Kárpát-medence története a velünk él ő p élda: "nem magától értet ődő, hogy vagyunk, és nem magától értet ődő, hogy lesz ünk holnap is régi és új birodalmak gyilkos szorításában és fojtó ölelésében". Hozzátette: "az sem magától értet ődő, hogy unok áink is emlékezni fognak Hunyadi Jánosra és a nándorfehérvári diadalra, hogy számukra is jelent még valamit Kapisztrán János lángoló hite vagy a déli harangszó". A Nándorfehérvári Emléknapokat a török felett aratott diadal 550. évfordulója alkalmából szervezték meg 2006-ban a szegedi ferences rendház alsóvárosi kultúrházának munkatársai. Azzal a szándékkal hívták életre a Hunyadi János gy őzelm ére emlékez ő rendezv ényt, hogy a sajnos nagyszámú nemzeti gyásznapjaink mellett a világraszóló gy őzelmeink előtt is m éltóképpen tisztelegjenek. A Kapisztrán Szent János vezetésével dél felé vonuló keresztesek 1456 nyarán megálltak a szegedi ferences rendház mellett, a mai Mátyás téren, így a Nándorfehérvári Emléknapok, a helyszíne révén közvetlen kapcsolatot teremt a történelmi eseménnyel. A Hunyadi János vezetett keresztény magyar seregek 1456. július 22-én mértek megsemmisít ő veres éget II. Mehmed török szultán hadaira. A napot 2011-ben az Országgy űl és a nándorfehérvári diadal emléknapjává nyilvánította.
196 oldal összesen. A régebbi tartalmakhoz használja a keresőt!